Augmentētās realitātes skulptūras pilsētvidē

Dalīties:
Lejupielādē lietotni un atklāj neredzamo

Šī lietotne ir paredzēta, lai veicinātu izpratni par ģeneratīvo dizainu un paplašināto realitāti Liepājas pilsētas kontekstā. Ar šīs lietotnes palīdzību Jūs varēsiet atklāt Liepājas populārākās tūrisma vietas no jauna - ar paplašinātās realitātes palīdzību, aplūkojot ģeneratīvā dizaina skulptūras. Lietotne parāda, cik tālu Jūsu ierīce atrodas no skulptūras, lai Jūs varētu atrast skulptūru un atklāt citas vietas Liepājā.

Skulptūru tēma - "Dāvana liepājniekiem". Kopumā būs apskatāmas trīs skulptūras:

  • Dāvana tiem liepājniekiem, kas mīl baudīt mākslu, kultūru un mūziku – "Vēja vijole";
  • Dāvana visiem liepājniekiem – "Latvija Liepājas sirdī";
  • Dāvana konkrētai liepājniecei – skulptūra "Solis līdz risinājumam". Šī skulptūra ir kas vairāk par ģeneratīvā dizaina mākslu; tā ir reāls risinājums (īpašas formas apavu zole), kas uzlabos dzīves kvalitāti un atvieglos pārvietošanos kādai liepājniecei. Skulptūru ir radījis Edgars Birznieks, kurš piedalījās ģeneratīvā dizaina meistarklasē ar mērķi radīt šo risinājumu. Šī skulptūra ir apliecinājums tam, ka ģeneratīvais dizains ir iespēja radīt vēl nebijušus risinājumus, kas vistiešākajā veidā var atvieglot ikdienu.
Lietotne Apple telefonam:
Lietotne Android telefonam:

Lietotni veidoja

Arvis

Arvis Magone – 3D satura izstrādātājs ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi spēļu izstrādē. 

  • Iztrādājis vairākas spēles, kuras iespējams lejupielādēt Google Play Store; 
  • Piedalījies visiem zināmās spēles “Ferma” izveidē;
  • Izstrādājis papildinātās realitātes risinājumus tādos projektos kā  “Overly” un “Staro Rīga”;  
  • Darbojies arī virtuālās realitātes projektos, piemēram, Exonicus traumu simulātors.

Skūlptūras veidoja

Toms

Toms Balodis – Computer-Aided Design jeb CAD speciālists ar vairāk nekā 7 gadu pieredzi.

Toms ir:

  • Izveidojis 3D modeli plastmasas un metāla detāļām Wildweel projektam;
  • Piedalījies Wolftrike elektro-triciklu izstrādes projektā;
  • Vairākus gadus strādā par inženieri konstruktoru/3D speciālistu “Blue Shock Race”;
  • Veidojis neskaitāmus 3D modeļus un rasējumus dažādiem projektiem.
Edgars

Edgars Birznieks

Edgara ikdiena profesionālā ziņā nav saistīta ar 3D modelēšanu - viņš ir elektroiekārtu montieris ar interesi par mūsdienīgiem risinājumiem. Edgara aizraušanās ir dažādu smalku prototipu izstrāde, izmantojot mikrokontrolierus un citas modernas tehnoloģijas. Realizēti vairāki nelieli elektronikas projekti. Arī zīmēšana ar CAD rīkiem un 3D printēšana nav sveša - brīvajā laikā Edgars nodarbojas ar 3D printēšanu, kā arī CNC apstrādi.

Edgara ģeneratīvā dizaina skulptūra ir pirmais projekts, ko viņš radījis ar iedvesmojošu mērķi - palīdzēt kādai liepājniecei. Apgūstot parametriskā un ģeneratīvā dizaina pamatus Digitālo inovāciju parka rīkotajās meistarklasēs, Edgars zināšanas licis lietā, radot risinājumu - īpašas formas apavu zoli, kas atvieglos pārvietošanos kādai liepājniecei. Projekta ietvaros, risinājums papildināts ar dažiem elementiem un  pārveidots par skulptūru, lai pievērstu uzmanību ģeneratīvā dizainai iespējām un praktiskajiem pielietojumiem, radot nestandarta risinājumus.

Skulptūru radīšanas process

Lai radītu skulptūras tika izmantota programma Autodesk Fusion360, kas ir paredzēta 3D modelēšanai, ģeneratīvā un parametriskā dizaina risinājumiem. Ar šīs programmas palīdzību ir iespējams, kopā ar mākslīgo intelektu, radīt vēl nebijušus risinājumus. Viss, kas tiek prasīts no lietotāja ir parādīt jaunās detaļas pieskares punktus jau esošajām detaļām un norādīt, kādi spēki darbosies uz detaļu un kādi spēki tai ir jāspēj izturēt vai citus parametrus. Pēc datu ievades mākslīgais intelekts apskata visus iespējamos risinājumus un atlasa tos, kas atbilst prasībām. Lai radītu skulptūras ar šo programmu, izstrādātājiem nācās pielietot fantāziju un norādīt spēkus un saskares punktus tā, lai rezultāts vairāk būtu baudāms, kā mākslas objekts nevis detaļa, kas pildītu kādas noteiktas funkcijas.

Nākamais solis ir izveidot papildinātās realitātes lietotni, kurā ievietot šis skulptūras. Lai paveiktu šo uzdevumu tika ņemts talkā spēļu dzinis Unity, ko var izmantot dažāda 3D satura radīšanai, tai skaitā, virtuālas un papildinātās realitātes saturam. Unity priekšrocība ir tajā, ka tas ļauj sagatavot vienu projektu, kuru pēc tam viegli ir eksportēt izmantošanai uz dažādām iekārtām, mūsu gadījumā uz Android un iOS viedierīcēm. Ar Unity palīdzību reālā pasaule tika pielīdzināta "spēles" pasaulei un tādā veidā ir iespējams attēlot šos papildinātās realitātes objektus reālajā pasaulē, tieši tajās vietās, kur tas tika iecerēts.

Kad abas pasaules ir apvienotas un viss ir gatavs, atliek tikai eksportēt projektu un no tā izveidot lietotnes priekš iecerētajām platformām. Kad tas ir izdarīts, lietotnes tiek nopublicētas lietotņu veikalos un Jūs varat baudīt mūsu darba rezultātus!

Kā lietot lietotni

Lai apskatītu skulptūras, jāatļauj lietotnei piekļūt lokācijai un kamerai. Skulptūras apskatāmas, pietuvojoties to atrašanās vietai, ko norāda baltie punkti ar attālumu. Kad būsiet pietiekami tuvu, punkts pārvērtīsies par skulptūru. Uz dažādām ierīcēm skulptūras var atrasties dažādās vietās, atkarībā no viedtālruņa veiktspējas, laikapstākļiem, apkārtējas vides, GPS signāla. Tumšajā diennakts laikā vai pie ēkām, kas aizsedz signālu, lietotne var darboties ar traucējumiem. Ja attēloti neprecīzi attālumi, tad lietotni nepieciešams atjaunot jeb restartēt.

Lietotnes gala lietotāja licences līgumu varat apskatīt – šeit

Izmantojiet e-pasta adresi team@digip.lv, lai sazinātos ar mums neskaidrību gadījumos, jautājumos, kas saistīti mārkatingu un gadījumos, kad Jums ir nepieciešams atbalsts saistībā ar lietotni Liepāja AR.

Augmentētās realitātes iespējas
Ja vēlies iepazīt dažādās realitātes un saprast šo realitāšu iespējas, piedalies vebinārā:
Pasākumu norisi atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds
Logo - VKKF
Saņem jaunumus e-pastā
Paldies! Jūsu pieteikums ir saņemts!
Diemžēl, neizdevās pieteikties jaunumiem! Mēģiniet vēlreiz!