Digitāls risinājums pirms reālā - 3D vizualizācijas biznesā

#Prasmes
#Tehnoloģijas
Dalīties:
Ikona - persona
Autors:
Kristiāna Bumbiere
Ikona - kalendārs
19
.
01
.
2021

Kā lai pārdod savu produktu potenciālajam klientam, ja veikali ir slēgti un klients to nevar pirms iegādes izpētīt, un ja klātienes tikšanās nav atļautas? Mūsu laikmetā ir teju neiespējami pārdot kaut ko, ja tas nav attēlā redzams vai pieejams aplūkošanai. Kopš attīstījušās 3D tehnoloģijas, biznesā lielu lomu ir guvusi 3D vizualizācijas tehnoloģija. Tā ļauj klientam aplūkot produktu 360° lenķī, izpētīt vērīgi, kā tas izskatās, savukārt, uzņēmumam tas ietaupa finanšu, mārketinga aktivitāšu vai pat ražošanas resursus. Vienalga, vai tas ir nekustamais īpašums, vai krūze, ko ražo, savā mājaslapā foto attēlu vietā daudzi uzņēmumi mūsdienās izmanto 3D vizualizācijas. Tās izskatās gluži tāpat kā realajā dzīvē, un tomēr ar papildus ērtībām, kas uzlabo mājaslapas lietotāja pieredzi, un kalpo par labu klienta pirkuma lēmumam. 

3D vizualizācijas ļauj demonstrēt prototipus un gatavus produktus. Izstrādātāji var vizualizēt produktu, redzēt, kā tas izskatīsies, vai iekļausies reālā vidē, apkopot datus, kā arī konstatēt trūkumus un riskus, lai pēc tam uzlabotu izstrādes procesu, domājot par jauniem dizainiem vai inovācijām. Mārketinga ziņā - 3D produkta prezentācijai ir potenciāls izcelt produktu. Daudz vieglāk ir izveidot faktisko produktu un priekšmetu demonstrāciju no trīsdimensiju formāta, nekā rīkot fotosesiju un uzņemt daudz fotoattēlu.

Kas ir 3D vizualizācija? 

3D vizualizācija ir process, kurā grafisks saturs tiek izveidots 3D attēla formātā, izmantojot speciālas tam paredzētas programmas. Līdzīgi jēdzieni šajā kontekstā, kas tiek lietoti - 3D grafika, 3D renderēšana, datorizēti attēli (ang. CGI- computer generated imagery) u.c. Var arī teikt, ka 3D vizualizācija, savā ziņā, ir komunikācijas veids, kas tiek izmantots starp dažādām projektā iesaistītajām pusēm (pārdevējs un klients, dizaineris un klients, mājas īpašnieks un būvvalde u.c.), jo tādā veidā var precīzāk nodot informāciju par produktu, un, balstoties uz otras puses vēlmēm vai vajadzībām, to pielāgot.

Vizualizācijas ietver sevī dažādus aspektus. No mākslinieciskā viedokļa tas satur dizainu, kompozīciju, simetriju, fotogrāfiju, krāsu gammas, noskaņu, struktūru, taču no tehniskā - celtniecības vai ražošanas tehnoloģijas un procesus, digitālās tehnoloģijas. 3D vizualizācija ir veiksmīgs mākslas un tehnoloģiju apvienojums. Nereti 3D vizualizācija ļauj radīt tādu attēlu, kādu vēlaties, bet kuru pat, iespējams, būtu grūti panākt, ja tiktu piesaistīts profesionāls fotogrāfs.

3D vizualizācijas biznesā 

Visplašāk 3D vizualizācijas tiek izmantotas sekojošās nozarēs - plašsaziņas līdzekļos un izklaidē, medicīnā, nekustamo īpašumu un arhitektūras jomā, kā arī ražošanā. Šī tehnoloģija ļauj radīt vizuālu saturu, kas piesaistīs auditorijas uzmanību laikā, kad mediji ir pārpildīti ar vienveidību. 3D spēles, filmas, reklāmas un pat mūzikas video - pateicoties 3D vizualizācijas tehnoloģijām, mākslinieki spēj radīt iedomu un iztēles augļus, kas iekļaujas reālās vides attēlojumā virtuālajā vidē. Tas ir ievērojami uzlabojis mārketinga auditorijas pieredzi - saturs ir kļuvis daudzveidīgāks, piesātinātāks, un, attiecībā uz uzņēmējdarbību, ar 3D vizualizācijām ir daudz ērtāk “nokomunicēt” ar potenciālo pircēju par produktu un tā īpašībām, un tikpat viegli ir arī tās mainīt un pielāgot.

Īpašu popularitāti 3D tehnoloģija ir guvusi tieši būvniecības un nekustamo īpašumu  jomā. Tā ir veicinājusi tirgus attīstību un konkurētspēju. Arhitektonisko vizualizāciju iekļaušana sava biznesa mājaslapā un komunikācijā padara uzņēmumu autentisku, un vairāk vērstu uz klientu - klients mūsdienās sagaida ērtu un modernu digitālu risinājumu, viņam nav laika domāt, pētīt un iedziļināties, un tieši 3D vizualizācija ir tā, kas ļauj arhitektūras un būvniecības nozarē klientam redzēt projektu, izpētīt to, veikt izmaiņas vēl pirms uzsākts būvniecības process. Bez tā, 3D vizualizāciju iekļaušana darba ikdienā uzlabo arī iekšējo uzņēmuma komunikāciju, prototipu vai produktu prezentēšanu, kā arī ļauj uzņēmumiem ērtāk un pārskatāmāk pārvaldīt uzskaiti un  ražošanas procesus. 

Ņemot vērā, ka katram mūsdienīgam uzņēmumam mājaslapa ir “must-have” , ir jādomā arī par mājaslapas lietotāja pieredzi jeb UX. Klienta pieredzei, apmeklējot uzņēmuma mājaslapu, jābūt pozitīvai, patīkamai, maksimāli vienkāršotai un ērtai. Un īpaši arhitektūras, ražošanas un būvniecības nozarēs šai komunikācijai ar klientu caur mājaslapu jābūt tādai, kas atbild uz visiem klienta jautājumiem, novēršot pēc iespējas vairāk šķēršļu starp klienta uzmanību un uzņēmuma darbu - klientam vajadzētu būt pieejamai maksimālam daudzumam informācijas, lai rastos pēc iespējas mazāk jautājumu. 3D vizualizācijas šajās nozares ir līdz šim labākais veids, kā uzņēmums var nodot savu piedāvājumu kleintam. Tā vietā, lai publicētu sarežģītas skices un projektus, 3D vizualizācija būs uztverama nepārprotami un viegli. Kā arī  ļaus izcelties konkurentu starpā. “Kas pirmais brauc, tas pirmais maļ”, tieši tāpēc, ja šo lasa kāds uzņēmuma vadītājs - iesakām Jums ne vien apsvērt ideju par 3D vizualizāciju ieviešanu savā biznesā, bet jau rīkoties. Patērētājam ir svarīgi iespaidi, ko viņš gūst savā pieredzē, un ar 3D vizualizāciju tehnoloģiju un praksi tos panākt nav sarežģīti.

Ražošanas nozare

Vēl viena nozare, kurā 3D vizualizāciju ieviešana ir būtiski izmainījusi visu nozares darbību, ir ražošana. Visbiežāk ražošanā izmanto tieši CAD jeb datorizētas projektēšanas programmas, piemēram, AutoCAD vai SolidWorks. 3D vizualizēšana ir atvieglojusi ražošanas procesu - tas ļauj inženierim digitāli ne vien radīt detaļu, bet arī testēt to, redzēt, kā tā sakļaujas ar citām detaļām un projektu kopumā, labot vai mainīt parametrus, pirms vēl detaļa ir nonākusi ražošanas daļā. Tas ne vien ietaupa ražošanas, projektēšanas izmaksas, bet arī uzlabo kvalitāti un risina sadarbības jautājumus ražošanas ietvaros. Kurš uzņēmums vēlētos zaudēt, iespējams, tūkstošos mērāmas izmaksas detaļu izstrādē? Un papildus finansiāliem zaudējumiem, tas var radīt arī sliktu reputāciju. Prototipēšana ražošanā ir attīstījusies- ar 3D vizualizācijām tā kļuvusi ātrāka un rentablāka.

Būtiski ir pieminēt arī to, ka 3D dizains ir viegli lasāms ikvienam - salīdzinot ar 2D dizainu, nav jābūt norādītām precīzām instrukcijām par mērogiem, datiem, un citu būtisku informāciju, lai varētu skaidri nolasīt informāciju par dizainu. Līdz ar to, pārnesot 3D dizainu, nododot to citam, ir  iespējams vien minimāls informācijas zudums - vizuālais attēlojums un grafika būs skaidri uztverama ik vienam - ražotājam, projektētājam, inženierim, klientam, jo tas ir reālistisks un precīzs mērījumos. 

Kāpēc izmantot 3D vizualizācijas?

  • Efektīva produkta prezentācija un lietotāja pieredze (UX)

3D vizualizācija ļauj pilnībā izpētīt produktu, pirms esat to saņēmis. Šī tehnoloģija atrisina daudzas problēmas un ierobežojumus-  klients var aplūkot produktu reāllaikā tiešsaistē, 360° leņķī, pagriezt to, pietuvināt, attālināt, izpētīt katru detaļu, savukārt pārdevējs saņem klientu uzvedības datu analīzi. Lai pielāgotu šo pakalpojumu savai mājaslapai, nav nepieciešami arī trešo pušu spraudņi. Šāds produkta prezentācijas formāts ir īpaši aktuāls šobrīd, kad daudzus sev vēlamos produktus nevaram aplūkot veikalā, klātienē ierobežojumu vai citu iemeslu dēļ.

  • Ilgtspējīgs un pieejams risinājums

Tā vietā, lai algotu profesionālu fotogrāfu, kurš specializējas produktu fotogrāfijā, un ievietotu mājaslapā statiskus produktu attēlus vien ar dažiem produkta lenķiem, 3D vizualizācijas tehnoloģija ir risinājums, kas sastāda zemas izmaksas, piedāvā aplūkot produktu 360° lenķī, kā arī pēc tam datorā ģenerētos 3D attēlus varat rediģēt, mainot produkta īpašības un parametrus. Piemēram, ja Jūsu uzņēmums ražo t-kreklus, tad katru reizi, kad Jums ir jauns modelis, ir jāorganizē jauna produkta fotosesija, taču, ja izmantojat 3D vizualizācijas, Jūs varat ātri un ērti pievienot produktam jaunu krāsu, nomainīt dizainu utt. Svarīgi pieminēt, ka 3D vizualizāciju risinājums ir bāzēts mākonī (cloud-based), līdz ar to, tas uzlabo arī mājaslapas ātrumu un drošību - 3D vizualizācijas satur krietni mazāk datu kā parasti fotoattēli.

  • Darba kvalitātes ietekme

3D vizualizācijas ne tikai piedāvā iespēju inženierim, izstrādātājam vai tirgotājam parādīt klientam produkta risinājumu, pirms tas ir radīts dzīvē, bet arī ļauj klientam saredzēt trūkumus, ja tādi ir, mainīt dizainu, pielāgot parametrus savām vēlmēm. Piemēram, pirms mājas iegādes, klients var aplūkot 3D modeli, un ja kaut kas neiet pie sirds vai ko vēlas papildināt, inženieris projektā ērti un viegli var veikt izmaiņas, pirms vēl uzsākta būvniecība. 

  • Klientu piesaiste

Kā panākt, lai klients pamana tieši Jūsu uzņēmumu un veic izvēli par labu tam? Brīdī, kad konkurences tirgus ir ārkārtīgi plašs un cīņa ir sīva, ir jādomā veids, kā atšķirties. Liekas, ka tūkstošiem veidu jau ir izsmelti, un nav vairs kur izlocīties, taču tā gluži nav. Tehnoloģijām attīstoties, rodas jaunas pieejas. Veidojiet savu portfolio ar 3D vizualizācijām - vai tie ir māju projekti, mākslas darbi vai detaļu prototipi , 3D portfolio radīs pārliecinošāku pirmo iespaidu, jo tajā varēsiet nodot ne tikai dizainu un skaistumu, bet arī funkcionalitāti, parametrus, īpatnības, tehnisko izpildījumu, un tas būs viegli uztverams jebkurai auditorijai. 

Kā var radīt 3D vizualizāciju?

Patiesībā, ir dažādi veidi, kā ir iespējams radīt 3D vizualizācijas, taču tam visam pamatā ir programmatūras.Tās pārveido tradicionālos divu dimensiju (2D)  attēlus trīsdimensionālos (3D). Attēlus var gan zīmēt, modelēt, konstruēt no jauna, vai arī skenēt un pārveidot jau esošus attēlus, projektus, skices. 

Process sākas, uzņemot plakanas ģeometriskas formas un savienojot tās kopā, lai izveidotu 3D modeli vai "daudzstūri". Pēc tam programmatūra manipulē ar modeli, lai izveidotu RAW karkasveida kontūru diagrammu (wireframe). Pēdējais solis - dizainam tiek pievienoti elementi kā tekstūra, apgaismojums, ēnojums, krāsas, materiāli un filtri. 

Ir daudzas populāras 3D renderēšanas programmatūas, un to izvēle ir atkarīga no tā, kāds pielietojums nepieciešams. Vai tās ir animācijas, spēļu izstrāde, arhitektūras projektu veidošana, tā būs kāda no CAD jeb ar datora palīzību apstrādāta dizaina programmām. 

Esam apkopojuši dažas populārākās programmas, ko izmanto 3D vizualizāciju radīšanai dažādās nozarēs:

  • Dassault Systèmes SolidWorks, 
  • AutoCAD, 
  • Creo,
  • CATIA, 
  • NX. 
  • Foyr Neo
  • Blender
  • SketchUp
  • Wings 3D
  • Keyshot
  • Octane Render
  • Lumion
  • Revit
  • Cinema 4D
  • ArchiCad
  • VRAY
  • VectorWorks
  • Chief Architect
  • Maya
  • Rhinoceros 3D

Ko tad šīs programmas ļauj radīt, un cik plašas ir to iespējas?

Pirmkārt, kas ir būtiski, 3D vizualizāciju programmas ļauj pārveidot failus dažādos formātos. 3D dizains var būt ietilpīgs un glabāt daudz informācijas, taču programmas sniedz iespēju pārviedot tos par “vieglākiem” failiem, ievērojami samazinot to izmērus. Tas ļauj failus aplūkot uz dažādām ierīcēm, un nodrošina to pieejamību.  Otrkārt, programmās ir iespējama projekta pārskatīšana - vai tas ir inženieris, kas pārskata dizainera darbu, vai otrādi, programmas sniedz iespēju atzīmēt kļūdas, iezīmēt kādas daļas no projekta, pievienot komentārus.  Lielākos uzņēmumos tas ir īpaši svarīgi - kolīdz vizualizācijas pārnešana notiek uz reāla objekta izveidi un ir iesaistīti vairāki posmi un puses, ir svarīgi, lai visām pusēm ir skaidra projektā iekļautā informācija, un tā būtu saskaņota. Der atzīmēt, ka daudzas no programmām ir pielāgotas arī mobilajām versijām, kas ļauj tās izmantot arī mazākās ierīcēs - planšetdatoros vai viedtālruņos, līdz ar to, tas padara ērtākas darba iespējas. Ne vienmēr inženierim ir iespēja piekļūt pie darba datora, kurā projekts atrodas, kā arī ne visiem klientiem būs pieejams jaudīgs dators lielu projektu aplūkošanai. Šīs ir vien dažas no iespējām, ko sniedz 3D vizualizāciju programmas. 

Lai izveidotu 3D vizualizācijas un tās veiksmīgi intergrētu savā uzņēmējdarbībā, nepietiek vien ar CAD programmu apguvi. Svarīga ir arī “nemateriālā” daļa - dizaina domāsanas prasmes (ražošanā - detaļu dizaina domāšana jeb DfAM) , lieti noder arī reversās inženierijas prasmes kā arī augsto tehnoloģiju vadības prasmes. Šis prasmju kopums palīdzēs izprast 3D vizualizāciju nozīmi un uzlabos darba efektivitāti. 

Daži piemēri, kur Liepājā izmanto 3D vizualizācijas:

  • Liepājas slimnīca savā darbā, ķirurģijas nodaļā ir iekļāvusi 3D printēšanas tehnoloģijas. Tiek radītas implantu 3D vizualizācijas, un pēc tam ar 3D printera palīdzību tās drukātas un izmantotas operācijās.  
  • Lieluzņēmums AS UPB savā darbībā aktīvi izmanto jaunākās 3D projektēšanas tehnoloģijas, izstrādājot ēku risinājumu projektus, inovatīvus produktus. 
  • Lielākā daļa Liepājas speciālas ekonomiskās zonas jeb LSEZ ražošanas uzņēmumi detaļu projektēšanai izmanto kādu no 3D modelēšanas programmām.

Arī mēs, Digitālo inovāciju parks, ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu realizējām projektu, kura ietvaros vari aplūkot 3D vizualizācijas papildinātajā realitātē.  Esam izstrādājuši lietotni “Liepaja AR”, kurā vari atklāt Liepājas populārākās tūrisma vietas no jauna - ar paplašinātās realitātes palīdzību aplūkot ģeneratīvā dizaina 3D skulptūras. 

Aicinām - lejupielādē lietotni “Liepaja AR” App Store vai Play store veikalā, saģērbies silti, dodies pastaigā, ievēro drošu distanci un aplūko skulptūras! Uzzini vairāk: https://www.digip.lv/projekti/arliepaja

Atsauces:

Foto

Diemžēl, šim rakstam nav attēlu.

Līdzīgi raksti

Saņem jaunumus e-pastā
Paldies! Jūsu pieteikums ir saņemts!
Diemžēl, neizdevās pieteikties jaunumiem! Mēģiniet vēlreiz!